ایران سرفراز- نرم افزار وپروژهای دانشجویی


نرم افزار وپروژهای دانشجویی

پردازش دو نقشه قرن هجدهم دانوب به کمک تصاویر گوگل

 

پردازش دو نقشه قرن هجدهم دانوب به کمک تصاویر گوگل

بنفشه رحمان سرشت - ICTPRESS - دو نقشه مهم و حائز اهمیت تاریخی قرن هجدهم دانوب به وسیله نقشه های رقومی توسط تهیه کنندگان قوی نقشه مانند نقشه های گوگل، گوگل اِرت و ... به طور مقایسه ای مورد بحث قرار گرفت.

 دانوب در تاریخ بعنوان مرز جداکننده سطح دانش جغرافیا و اقتدار ارضی در گذشته دور بوده است. پس از آن، تا کنون، دومین رودخانه بلند قاره اروپا با عبور از مناطق مختلف جغرافیایی چند قبیله ای همواره حامل فعالیتهای بالقوه رودخانه ای، مبارزات و اقتدار نظامی و سیاسی برای کالاهای اساسی و مبادلات اقتصادی بوده،که عقاید مختلف و فرهنگهای متنوعی را نیز به دنبال داشته است.

امروزه دانوب از ده کشور اروپایی و چهار پایتخت (شکل1) و شهرها و شهرکهای کوچک و بزرگ بیشماری می گذرد مانند الم، اینگولستادت، ریجنسبرگ، پاسا، لینز، وین، براتیسلاوا، بوداپست، نُوی سد، زِمان، بلگراد، کزلادی، ویت، نیکپل، برایلا، گالاتی. استیلای این رودخانۀ اسطوره ای که منبع زندگی، قدرت و انگیزه است خوشبختانه تا عصر تفکرات عالی نوین پایدار بوده است، رودخانه ای که به طور آشکار در جغرافی و کارتوگرافی بعنوان یک عنصر طبیعی موجود در نقشه، در تمامی نمایش های کارتوگرافیکی اراضی اروپای مرکزی و جنوب شرقی منعکس گردیده است.

این امر نه تنها به دلیل بلند بودن طول این رودخانه (2850 کیلومتر، تقریباً 22 درجه طول جغرافیایی) و دامنه وسیع عرض جغرافیایی اش (2,5 درجه) می باشد بلکه به دلیل اهمیت فوق العاده زیادش بوده که کارتوگرافان را واداشته، دانوب را به صورت نمادین در شکل الهه اقیانوسها در قاب نقشه قرن هجدهم به نمایش بگذارند.

 شکل 1 ، سمت چپ: رودخانه با طول 2850 کیلومتر از شهر دوناشینگن آلمان جایی که دو رودخانه کوچک جنگل سیاه (بریگاچ و برگ) به هم می پیوندند سرچشمه می گیرد و در نهایت به دریای سیاه می ریزد. این رودخانه از اراضی کنونی ده کشور اروپایی: آلمان(GER)، اتریش(AUT)، اسلواکی(SVK)، مجارستان(HUN)، کرواسی(CRO)، صربستان(SRB)، رومانی(ROM)، بلغارستان(BUL)، مولداوی(MDA) و اوکراین(UKR)  می گذرد. شکل سمت راست: بهترین تصویر گوگل که کل عارضه را در منطقه نشان می دهد.

ناوبری قرن هجدهم در دانوب یادآور تجارت فراوان و رایج دریایی یونان در دریای سیاه و مسیرهای دریایی اطراف آن می باشد، خصوصاً تجارتی که توسط جزیره نشینان دریای آیونین انجام می شد، به طور مثال از میان صاحبان کشتی، خانواده قدرتمند و مبتکر تئوفیلتوس اهل ایتاکا سفارش دهندگان کارخانه کشتی سازی در انگلستان؛ اولین تجار کشتی بخار در سال 1871 بودند.

این تجار دریایی فعال بر حمل و نقل دریایی در دانوب نیز تسلط داشتند، به خصوص پس از قرارداد کوتچاک کانردجی (کاردناژه امروز در استان سیلیسترا بلغارستان) بین روسیه و عثمانی بزرگ در سال 1774.

نقشه های قدیمی، نه تنها دانوب امروز را که متعلق به کارتوگرافی به جامانده از بسیاری کشورهای اطراف مسیر این رودخانه است به نمایش می گذارد، بلکه کارتوگرافی به جا مانده کشورهایی که از این رودخانه فاصله دارند را نیز به دلیل اینکه مناطق خاص تاریخی هستند (مانند یونان) نشان می دهد.

زندگی فرهنگی و اجتماعی مردم محلی برخی از جوامع موفق پراکنده یونان در قرن هجدهم در امتداد رود دانوب پیشرفت کرد، مانند وین، بوداپست، بلگراد و در بسیاری از شهرهای استانهای شرقی رومانی.

اعضاء این جوامع یونانی از پیشگامان روشنفکر یونانی قرن هجدهم بودند و مبارزه برای استقلال یونان در اوایل قرن نوزده، اهداکنندگان کالاهای فرهنگی و آموزشی (مانند کتاب و کلکسیون نقشه) را به سوی احیای بسیاری از شهرها و روستاهای شمالی سرزمین یونان براساس قانون عثمانی آن زمان سوق داد، یعنی شهرهای بزرگ خصوصاً بخش شمالی اراضی واقعی یونان، در غرب مقدونیه، اپیروس و تسالی  (Url 1,2009; Katsiardi-Hering, 2009)اینگونه احیا شدند.

یکی از این شهرها کوزانی است (Url 2,2009) که در دست نوشته های مسافران مشهوری چون ویلیام مارتین لیک (Leake, 1835) یا امی بو (Boue 1854) از آن یاد شده ، این شهر از خصوصیات متعالی جمعیت پراکنده کوزانی در اروپای مرکزی و شرقی بهره مند شد، این جمعیت در ایجاد یک کتابخانه مهم و غنی که از قرن هفدهم دایر می باشد مشارکت داشتند.

در این کتابخانه، شهرداری محل در سال 2008 بخش کتابخانه نقشه را ایجاد کرد تا نقشه های قدیمی و مهم، اطلسها و کتابهای مربوط به جغرافی موجود در کتابخانه که تجربیات به جا مانده از کارتوگرافی کوزانی را مورد حمایت و در انبار جمع آوری شده بود، مستندسازی و بهبود بخشد(Livieratos er al., 2009) . کلکسیون های کتاب و نقشه، نگهداری شده در کتابخانه با رجوع مستقیم به روشنفکری یونان، منعکس کننده تاریخ و مشارکت اقلیت یونانی در اروپای مرکزی و شرقی می باشند خصوصاً در سرزمینهایی که به طور وسیع متأثر از رودخانه دانوب هستند.

از موارد مهم و خاص مجموعه کارتوگرافیکی کوزانی برخی نقشه ها و اطلسهای کمیاب چاپ شده در قرن هجدهم در وین می باشد که ادیبان یونانی و تجار موفق که اروپای مرکزی را در آن زمان ترک کرده بودند به وطنشان فرستادند.

در میان این نقشه ها و اطلسها در اینجا به نقشه دوازده برگی تاریخی اروپای جنوب شرقی و یونان، Charta که تهیه شده توسط ریگاس ولستینلیس از سال 1796 تا 1797(Livieratos, 2008b, 2008c; Boutoura, 2008)، نقشه چهار برگی جهان تهیه شده توسط آنتیموس گازیس سال 1800 Livieratos, 2008a) )، نخستین اطلس جهانی اتریش توسط فرنز-آنتون شرامبل تهیه شده در سالهای 1787 تا 1790 و چاپ شده در سال 1800 (Dorflinger,1981) و نقشه اتریشی هفت برگه از دانوب، نقشه دریانوردی دانوب (Navigationskarte der Donau) تهیه شده توسط افسران نظامی ایگنز لاترر و زیگفرید تافرر سال 1789 (Besevliev 1975) رجوع می کنیم.پس از گسترش این فلسفه در سالهای اخیر در چارچوب ICA، کمیته فناوری رقومی میراث کارتوگرافی (Livieratos, 2006a; 2009) پروژه ای مربوط به دانوب در کتابخانه نقشه شهری کوزانی (Url 4,2009) وابسته به "تجربه به جامانده از کارتوگرافی کوزانی" را آغاز کرد.از اهداف این پروژه بالا بودن کیفیت رقومی سازی نقشه های قدیمی است که نمایشگر رودخانه دانوب و گسترش عملیات مربوط به آن می باشد:الف) بررسی تاریخ مهاجرت یونانیها در این منطقهب) تحقیق در خصوص تاریخ خالص و دست نخورده نقشه و محتوای نقشه مربوط به نقشه های مشخص به کار گرفته شده در این پروژه ج) جلب توجه عموم به موضوعات ارتباطی به جامانده کارتوگرافیکی و دنیای آموزش در قالب نمایش نقشه، انتشار و انطباق با نیازهای جامعه

برای این منظور دو نقشه وجود دارد که مورد استفاده قرار گرفته ، نقشه سه برگ بالایی Charta ریگاس که عمدتاً نمایشگر مناطق ا اطراف دانوب می باشد و نقشه تقریباً ده سال پیش از آن، نقشه دریانوردی دانوب (Navigationskarte der Donau).

شکل

---------------------------

 

   + MOHSEN GHASEMI - ۸:٥٦ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٢/۸